Tuesday, 27 December 2011

::BAHAYA AIR GAS UTK SI PREGGY::

Posted by ciksuen at 15:28

Dengan minuman berkarbonat telah menjadi satu budaya hidup masyarakat hari ini, ia sebenarnya memberi kesan buruk kepada kesihatan dan tubuh badan ibu dalam jangka masa panjang.
Kandungan gula yang tinggi iaitu sehingga tujuh hingga sembilan sudu dalam satu tin boleh menyebabkan kadar gula dalam darah wanita hamil tidak seimbang.
Kesan buruk itu bukan sahaja terdedah kepada diri sendiri bahkan ke atas bayi dalam kandungan kerana ia akan menyumbang kepada ketidakstabilan paras gula tubuh bayi.
Seseorang wanita hamil memerlukan kadar gula yang seimbang supaya keseimbangan tersebut dapat diwarisi oleh bayinya.

Minuman soda atau berkarbonat menyamai sekurang-kurangnya tujuh sudu gula dalam setiap tin. Ini mungkin mendorong kepada masalah berat badan yang naik mendadak, penyakit kencing manis dan beberapa komplikasi lain yang berlanjutan daripada dua penyakit tersebut.

source: kosmo

p/s: alamaks! mummy baru ja pas minum. aish~ yg xberkhasiat tu la yg menggoda mummy. hehe :P

6 comments:

aTy _faRed~ on 27 December 2011 at 16:43 said...

sebelum pegnan..mase bujang dan dari sekolah lagi..saye memang susah nak minum air gas.. jarang sangat2..setahun sekali pon susah..tapi mase pegnan ni..tetibe selalu rase nak minum air mirinda strawberry tu..geram sangat..!! sebab memang tau air gas tak elok..tak kisah ar tuk orang pegnan atau tak..

ciksuen on 27 December 2011 at 16:54 said...

kite dok tergoda ngan air tin a&w tu..td nmpk kt kedai terus je rembat..lepas2 minum br la nk search2 nape org pregnant xleh minum air gas. ehe

Waniey on 27 December 2011 at 17:37 said...

ayo syg,,jgn amalkan ye..mcm my sis time peknen slalu minum air gas..pas deliver perut bb kembung,bulat..seram i tgk..huhuu.tp alhamdullilah skrg ank dia da elok mbesar,da 4thn pun..take k dear =)

ciksuen on 27 December 2011 at 18:19 said...

aa..yeke waniey? alamak..mintak2 xde pape la ek. i'll stop i'll stop.

Liyana on 28 December 2011 at 10:58 said...

almk yeke? baru minum smlm, teringin giler kot, harus la bwk botol air ke mana2 pasni, huhu

ciksuen on 28 December 2011 at 11:22 said...

liyana: kite pon br gak pas minum semalam. sabo ajelah~ hehe

Post a Comment

Newer Post clear:both; Older Post Home
 

Ciksuen'S Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez